Vždy jsem vyznával zásadu, že lidé by měli dělat to, o čem sní. Každý máme nějaký základní cíl, který nemusí být lehce dosažitelný, dalo by se dokonce tvrdit, že jeho dosažení může klidně obnášet i to, že po cestě k němu budete potit krev. Jenom tehdy, kdy bude cesta trnitá, kdy si vyžádá kus sebezapření a námahy, jen tehdy bude odměna skutečně sladká.
Samozřejmě nemluvíme o cílech typu - chci být bohatý, chci si pouze užívat a nestarat se o nikoho. Takto si člověk štěstí nevyslouží.
Toto zpíval na svém nejslavnějším albu Ian Anderson v jedné z písní:
A je to jen dávání, co tě dělá tím, čím jsi...
Zodpovědnost člověka spočívá v tom, že bude hledat svůj pravý cíl, potom se ho bude držet navzdory všem překážkám a spojí svůj cíl s tím, že bude užitečný pro druhé. Jen takto se dá prožít dobrý a hodnotný život.Včera jsem se díval na video o životě Steva Jobse, zakladatele firmy Apple. Tento nedostudovaný excentrik měl od počátku cíl dávat lidem nástroje, které jim zlepší život, které budou co nejvíce kopírovat potřeby uživatele. Jeho produkty se vždy vyznačovaly tím, že se držely intuitivního ovládání, nevnucovaly uživatelům nelogické a složité procedury. Jobs se vždy zajímal o to, jak přemýšlí zákazník a téměř puntičkářsky zasahoval do práce svých vývojářů, jen aby byl výsledek co nejpřátelštější pro uživatele.
Steve Jobs si vybral za šéfa své firmy člověka, který se od této základní filozofie odklonil, což později označil za největší omyl svého života. Z vlastní firmy byl vyštván a šel dělat jiné věci, mimo jiné stál za technologií firmy Pixar, které vděčíme za technologii animace ve filmech jako je Toy Story. Apple bez Jobse šlo dolů z kopce, až nakonec prozřetelnost zaúřadovala a firma povolala svého vizionáře zpět. Když později přišel s nápady jako je iPod a později iPhone, už i největší nepřející museli uznat, že tento génius byl podstatným faktorem obrovského úspěchu a světe div se, obloukem se dostávají na výsluní i počítače Apple, které dnes dosahují v průzkumech největší spokojenost zákazníků na světe.
Jobs vždy hlásal, že jeho cílem je zlepšovat lidem život a věděl, že lidé musí uvažovat sami za sebe, pokud chtějí mít úspěch. To vyjadřuje i slogan jeho firmy „Think different“ (Mysli odlišně).
Toto není óda na jednu světovou značku. Je to jen pěkný příklad toho, jak někdo zůstal věrný svým ideálům a jak navzdory nepřízni osudu vytrval a nakonec dosáhl velkého úspěchu použitím principů idealismu.
V dnešní době slyšíme ze všech stran, že život je jen odpočinek, požitky a volný čas. Chtěli bychom vysoké platy, 6-ti hodinovou pracovní dobu a půl roku dovolené.
V naší firmě ale smýšlíme odlišně. Říkáme, že kvalitně odvedená práce, oddanost svým cílům a užitečnost pro lidi v okolí je jediná skutečně funkční filozofie v životě. Bohužel, hrdost po dobře zvládnuté práci je stále méně uznávanou životní hodnotou. Pokud ale bude chybět, nahradí ji drogy a pochybné aktivity. Zraněného člověka nezachrání antidepresiva. Ty jen potlačí symptomy, životní projevy, dokonce potlačí i touhy a tím celý problém přímo dramaticky zhorší. Zhrzený člověk potřebuje najít svůj účel a potřebuje rehabilitovat pocit hrdosti. Ten se dosahuje pouze službou.
Měli bychom si ty věci připomínat a mluvit o nich. Slušný člověk se dnes v průměrné společnosti pomalu ztrapní, pokud vyhlásí, že nejvyšší hodnota v životě je služba pro ostatní. Toto není dobré.
Začněme tím, že to budeme říkat nahlas.
Protože dnes začíná zbytek tvého života.
Autor: Pavol Timko, zakladatel Business Success
Tento článok ide priamo na jadro, na kosť. Akonáhle jednotlivec či skupina pochopia, kde je ich miesto a aké snaženie sa ich v živote napĺňa, kráčaním po tejto ceste, aj keď nemusí byť vždy úplne jednoduchá, začína skutočný život. Život so zmyslom.
OdpovědětVymazatKdyž člověk, skupina nemá cíl, tak jako by bloudili v mlze. Opakem je jasná obloha i když je někdy černý mrak a zaprší ten cíl máme před sebou a můžeme vědět kam jdeme. V mlze nevyjdeme vůbec nebo sejdeme s cesty.
OdpovědětVymazat