Manažerské strategie

Manažerské strategie

úterý 19. dubna 2011

Nebetyčná hloupost?

Na Slovensku je běžně přijímaný názor, že na trzích v Polsku je všechno levnější. Včera mi o tom říkal jeden náš zákazník a citoval svého známého, který je obchodníkem. Ten mu řekl toto:

„My Slováci jsme fakt padlí na hlavu. Já prodávám ve svém skladu jeden nejmenovaný výrobek za cenu 2 250,- Kč za jedno balení. Přesně to samé vozím každý týden do Polska na „proslavený“ trh a prodávám to tam za 2 750,- Kč!!! Prodám toho v Polsku Slovákům více, než doma, a přitom mám doma nižší cenu. Já tomu asi moc nerozumím, ale všimnul jsem si, že ti lidé, co na severu Slovenska chodí nakupovat do Polska, se i ve volbách projevují podobně, jako při svých nákupech. Myslí si, že udělali dobře, ale nechají se opít rohlíkem…“

Celá tato historka samozřejmě vyvolává úsměv, rozpaky, někdo by se pozastavil na tím, jestli dotyčný obchodník nezneužívá situace a podobně. To teď nerozebírejme a odložme stranou i politické úvahy.

Zůstává však jedno ponaučení:

Masy lidí mají náchylnost podlehnout sugesci. Příliš mnoho jedinců musí mít hluboké pochybnosti o vlastním úsudku, pokud se rozhodnou nedívat se na věc svýma očima a místo toho raději přijmou většinový názor, případně názor nějaké autority.

Toto je velmi závažný poznatek pro jakéhokoliv šéfa. Tato věc se dá samozřejmě zneužívat, ale můžete si být jistí, že to při řízení lidí bude managementu způsobovat problémy.

Postoje typu „všichni vědí“, „každý si myslí“ a podobně vedou lidi k nesprávným rozhodnutím. Dobrý šéf NIKDY nekoná na základě toho, že více lidí se něco myslí. Jeho přežití (a přežití jeho firmy) závisí na tom, zda se na věci dokáže dívat vlastníma očima. My neřešíme, jestli se jeho závěr nakonec shoduje se závěry jeho lidí nebo jestli přijme jiný pohled. My říkáme, že jeho zodpovědnost vyžaduje, aby si data vyhodnocoval nezávisle a sám.

Není nic nezvyklého, že prakticky všichni prodejci ve firmě vám řeknou, že pro vyšší prodej bude potřeba snížit ceny na úroveň konkurence. Může se však nakonec ukázat, že vyšší cena vyvolává u zákazníků hluboké přesvědčení, že se určitě jedná o kvalitnější výrobek. Pokud je vaše kvalita rozhodující výhoda, potom snížení cen může mít fatální následky. Toto je však třeba nezávisle ověřit. Šéf NIKDY nesmí stanovovat ceny na základě požadavků prodejců nebo přijde i o poslední kalhoty. Měl by si najít čas na to, aby se zákazníky čas od času jednal osobně, aby si udělal svou vlastní představu.

Šéf je povinný mít pravdu. A pozor, pravda se nedá určit hlasováním.

Fixní idea je vražedná věc.

Autor: Pavol Timko, zakladatel Business Success

Žádné komentáře:

Okomentovat