Už v minulosti jsme si říkali, že výběr na základě dojmů může přivést do organizace dobře vypadajícího ničitele. Tato věc však může dopadnout i naopak. Může se stát, že na pohovor přijde skvělý pracovník, který neudělá dobrý dojem. Ohrnete nad ním nos a zavoláte raději dalšího kandidáta.
Představte si, že hledáte velmi spolehlivé auto. Robustní, výkonné a bezpečné. Když ho vybíráte, vyjede z džungle zablácené, poničené auto s motorem běžícím na vysoké obrátky, na výfuku se nacházejí ještě zbytky bláta a vody, takže zpod vozidla vycházejí mračna páry. Hromady smradlavého bláta zůstaly pod blatníkem. Na dveřích vidíte v plechu prohyby, které tam nechal útočící nosorožec.
Vy však budete ohrnovat nos, protože od předváděného auta očekáváte, že bude umyté, bez jediného škrábance, s naleštěnými chromovými částmi a pneumatiky mají být jako uhel a boční strany bílé. Výkonnost lidí ani aut se nedá vždy posuzovat z toho, jak vypadají na první pohled. Někdo by mohl namítat, že kandidát by měl mít tolik rozumu, aby přišel na pohovor upravený a udělal dobrý dojem.
To je v pořádku. Většina se bude napoprvé opravdu snažit udělat dobrý dojem. Ale pokud jste profesionál, tak byste už měli vědět, že existuje určité procento velmi dobrých pracovníků, jejichž povahové rysy brání prezentovat se na úrovni a už nebudete používat první dojem při výběru lidí.
Víte o tom, že v některých zemích se rozvádí více jak 50% manželství? Víte proč? Jelikož je to oblast, kde se lidé nejvíce spoléhají na dojem, „chemie“ a hormony. Problém moderní doby je povrchnost.
Část výkonných lidí má problém s prezentací sebe samého:
1. Mají pocit, že sebechvála je trapná, dokonce hříšná – ne nadarmo se označuje pýcha za jeden ze sedmi hlavních hříchů. Takovýto člověk směruje většinu času na výkon a očekává, že jakmile ho chce někdo mít, musí jeho kvality odhalit. Neradi o sobě mluví, neradi se chválí a když je pochválí někdo jiný, tak se zapýří a budou v rozpacích.
2. Někteří lidé mají jen malý smysl pro dobrý dojem. Jsou roztržití, netrpěliví a nedbající na nepodstatné detaily jako je dobré oblečení, či sebejisté vystupování. Pokud je něco opravdu důležité, tak na to dbají, ale určitě to nejsou mistři detailu. Jeden z předpokladů velkého výkonu je schopnost nehledět na druhořadé věci. Pokud chcete prorazit cestu přes Amazonii, potřebujete odstranit velké stromy a buldozerem upravit terén. Stačí nejdříve úzká a hrbolatá cesta. Když budou perfekcionisti vyměřovat laserem první kilometr cesty, aby na ní dosáhli odchylku nepřesahující 1cm, tak ten výkonný chlap už mezitím urazí 100 kilometrů.
Opět musím říci, že výběr lidí na základě dojmu je už překonaný, dokonce škodlivý. První krok je sehnat si fakta o produktivitě a o minulých výsledcích. Až potom se dívám na všechno ostatní.
Autor: Pavol Timko, zakladatel Business Success
Žádné komentáře:
Okomentovat