Náhlá inspirace
Je
nepochybné, že mnoho dobrých cílů si lidé stanovili na základě náhlé inspirace.
Pro rozhodnutí často nepotřebujete nic „vědět“, stačí „chtít“. Náhlé vzplanutí
se může stát celoživotní vášní.
Objevitel
antické Tróji – Heinrich Schliemann – se jako dítě rozhodl, že Tróju objeví. Na
rozdíl od jiných jednoduše uvěřil Homérovi a celý život se na ten objev
připravoval. Byl velmi úspěšným obchodníkem, na vrcholu podnikatelské slávy
celý podnik prodal a vášnivě se pustil do hledání ztraceného města.
Pokud
jste si stanovili za cíl vybudovat firmu v nějaké branži, mohly
k tomu vést spletité životní okolnosti a racionální úvahy.
Do
své manželky jste se kdysi dávno zamilovali a nepotřebovali jste k tomu
nějaké promyšlené důvody.
V takovýchto
případech je nesmírně důležité, aby to bylo pevné rozhodnutí, abyste si věřili
a šli za rozhodnutím bez ohledu na to, co kdo říká. Musíte samozřejmě projevit
vytrvalost, znalost plánování, vědomosti o organizování, vedení a potřebujete i
přetrvávající nadšení pro danou věc.
Cíl
je zpravidla nějaká zřetelná meta. Pro horolezce to může být zdolání
osmitisícovky, pro fotbalový klub postup do vyšší ligy, pro podnikatele
obsazení jisté části trhu.
Existují i některé přirozené cíle, které nemilosrdně diktuje logika. První cíl pro nějakého podnikatele může spočívat jednoduše v tom, že se odtrhne od zaměstnaneckého poměru a bude mít založenou firmu. Zdá se to banální, ale někteří lidé o tom sní celé roky a nakonec se k tomu odhodlají a jednoho dne je tento cíl splněný.
V té
chvíli přichází další logický cíl – dostat firmu do postavení, kdy není ve
ztrátě, ale dokáže se propracovat do černých čísel. Ani toto není žádný
nereálný cíl, ale je to meta, kterou je nutné splnit.
V osobním
životě je často přirozeným cílem najít si partnera/partnerku. Když hledám
nějakou známost, měla by to být žena, v jejíž přítomnosti se cítím
příjemně, chci s ní trávit čas, mít milostný život, první cíl je jednoduše
najít vůbec někoho, s kým budeme tvořit pár. Pokud se tento cíl podaří
dosáhnout, další meta by měla být společná domácnost. Později budeme usilovat o
uzavření manželství. Další cíl může být mít dítě. Jiný logický cíl je vlastnit
svoji střechu nad hlavou. Jakkoliv to zní cynicky, někdy je dalším cílem
rozchod nebo rozvod…
Standardní stanovení cílů
Kromě
náhlé inspirace a cílů, které jsou přirozené, máme i „standardní“ metodu na
určení dalšího cíle. Tady se potřebujeme podívat trochu zpět do našeho seriálu
a připomenout si co produkujeme. (Na článek se dostanete kliknutím zde.) Cíle
často vycházejí z toho, co produkujeme a mnoho firem trpce doplatilo na
to, že si stanovilo cíle založené na nastartování nových produktů, což úplně
popletlo zákaznickou obec.
Pokud
byste měli hotel, který stojí na konzervativní, tradiční klientele a za cíl si
dáte „rozběhnout striptýzový bar“ v podzemí hotelu, tak se může lehce
stát, že značnou část zákazníků ztratíte, protože přestanou hledat ubytování u
vás v obavě, že se vaše identita začala měnit na „hodinový hotel“. Jinak
řečeno, majitelé firem by měli dobře ovládat marketingový pojem POSITIONING a
připomenout si, jakou pozici v hlavě zákazníka podnik má. Když plánujete
vybočit ze svého typického sortimentu, musíte sakramentsky dobře vědět, co
děláte.
Ještě
důležitější je uvědomit si celkový, dlouhodobý trend vlastní produkce. Toto
téma jsme probírali v článku „Kolik produkujete“. Někdy si firmy postaví
úplně jednoduchý cíl, ve kterém chtějí vytáhnout obraty či zisky firmy na
nějakou danou úroveň. Jestli jste zažili propad výkonů během krize, možná si
dáváte za cíl návrat na výsluní a cíl bude prozaický – dosáhnout čísla
z roku 2008. Jindy zase analýzou grafů zjistíte, že na další expanzi
budete potřebovat průnik na nová území a cílem bude vybudování sítě poboček.
Analýzou
grafů dospěli někteří majitelé firem k závěru, že zainvestují do výroby,
případně koupí fabriku, ať už doma anebo na dalekém východě.
Trend
v grafu vám občas prozradí, že byste se měli pokusit odkoupit menšího
konkurenta a někdy vás díky vašim výkonům míní odkoupit zahraniční koncern,
který si přes vás vytvoří cestičku na váš trh a k vaší klientele.
Příklady
na hledání inspirace spojených s pozorováním dlouhodobého grafu produkce
by mohly být přímo nekonečné.
Velmi
rozumné je podívat se na ideální scénu vaší organizace (příslušný článek jsme
zveřejnili zde). Když si ještě jednou položíte otázku, co je účelem vaší
organizace, komu a jak sloužíte, proč vás zákazníci vyhledávají, opět můžete
dostat ten správný nápad, který je s těmito věcmi sladěný.
Pavoľ Timko, zakladatel Business
Success
Žádné komentáře:
Okomentovat